HOE MAAK JE NU DE LEUKSTE FOTO’S?

Een hele tijd geleden verscheen er een artikel over mijn Instax Camera. Ik zei toen dat ik ook nog eens een artikel zou maken waarin ik tips zou geven om beter foto’s te maken. Eigenlijk had ik dat al een hele tijd af, maar de foto’s vond ik toch niet helemaal geweldig. Ik stelde het publiceren ervan altijd maar uit en dus kwam dat artikel nooit online. Vrijdagavond besloot ik om gewoon nieuwe foto’s te maken. Het licht was zo mooi dat ik zeker voor 3 of 4 posts foto’s heb nu. Ik was helemaal in de mood en ben super blij met het resultaat108

Oké, nu even naar de echte reden van dit bericht. Ik ga jullie enkele tips geven om de leukste polaroidfoto’s te maken. Eén foto kost al bijna 1 euro, het zou spijtig zijn als dan bijna al je foto’s mislukken. Natuurlijk gaan er minder goede bijzitten maar daar kan je uit leren! De tips die ik aan jullie ga vertellen heb ik ook geleerd door uit te proberen en mislukte foto’s te maken.

13

Dit is een foto die ik ‘s avonds in het donker maakte. Eigenlijk waren er heel erg veel lichtjes maar enkel de sterkste zie je ook op de foto. Spijtig want het was echt mooi geweest.
TIP: Als het echt donker is moeten de lichtjes sterk genoeg zijn of dicht genoeg staan om ze ook op de foto te kunnen zien. Je kan best ook je flits minder hard zetten.

12

Dit is een foto vanop kerstdag. Achter de tafel stond de kerstboom. Ik dacht dat die ook nog op de foto zou staan, maar nee. Als er op de voorgrond een licht voorwerp is en de achtergrond is redelijk donker dan zal de achtergrond gewoon zwart zijn omdat de flitser niet tot daar geraakt.

TIP: Als je een donker voorwerp wil fotograferen of als je een foto van mensen wil maken dan mogen die niet te ver staan. De flitser gaat niet zo heel ver.

4

Dit is een voorbeeld van een foto die minder goed gelukt is qua belichting. Soms moet je durven een andere flitser gebruiken dan diegene die het toestel aanraadt. Dat had ik hier beter gedaan.

TIP: Gebruik niet altijd de flitser die het toestel aanraadt. Probeer zelf een beetje uit te zoeken hoeveel je foto belicht moet worden. Dat is niet altijd even simpel. Als dit niet zo goed lukt, probeer je foto’s dan te maken op een plek waar er veel natuurlijk licht is.

19

Als je een voorwerp van dichtbij wil fotograferen moet je rekening houden met een klein verschil. Wat je door het ruitje ziet komt niet helemaal overeen met wat er op je foto zal staan. Hoe dichter je voorwerp dus bij je staat hoe groter de fout wordt.

TIP:Probeer te achterhalen hoe groot de fout is en hoe je hem het best kan corrigeren.

Ook moet je er altijd rekening mee houden dat de kleuren die je ziet door het ruitje niet helemaal overeen komen met wat er uiteindelijk op het fotopapier verschijnt.

img_3502img_3501

Het doosje waar ik mijn foto’s in bewaar komt van H&M Home en kreeg ik voor kerst. Ik vind het super leuk. Heel minimalistisch en de vlekjes die op het spiegeltje aan de onderkant zitten vind ik een mooi detail. Eerst zaten hier lichtjes in en hingen mijn foto’s aan de muur, maar eigenlijk vind ik het mooier zo!

Ik heb ook eens ergens gelezen dat je je foto best in het donker laat ontwikkelen door hem bijvoorbeeld omgekeerd op een tafel te leggen. Zo zouden de kleuren beter uitkomen. Ik heb dit wel eens geprobeerd, maar merk weinig tot geen verschil. Je kan het dus doen, maar ik vind niet dat dit echt werkt.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips gehad. Ik raad je vooral aan om gewoon eens wat uit te proberen. Hebben jullie nog andere tips? 

Liefs x

Sofie

img_34992

4 gedachtes over “HOE MAAK JE NU DE LEUKSTE FOTO’S?

  1. Echt onwijs goede tips. Wat mij tegenhoudt om een polaroid te kopen, is toch wel echt de prijs van die papiertjes. Maar met deze tips zou het toch goed moeten komen haha. En dat doosje is echt prachtig!

    Like

  2. Ik heb soms wel iets van “aaargh weer mislukt, hoe komt dat toch?!”. Ik ben nog geen talent, hihi. Het doosje vind ik geweldig om polaroids in te doen!!! Misschien ga ik ook maar eens op zoek naar zo’n doosje voor mijn polaroids!

    Like

Geef een reactie

